مقداد مهرابی؛ علیرضا دهقان
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه ضرورت ایجاد نظام رتبهبندی از دید والدین است. در مطالعه این ضرورت، ابعاد نظارت والدین بر رفتار بازی فرزندان را نیز مورد مطالعه قرار دادیم. با روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق مقولههای مشترک مربوط به الگوهای نظارت، انواع والدین بر اساس دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی و بازی فرزندان و دیدگاه نسبت به تأثیرات بازیها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه ضرورت ایجاد نظام رتبهبندی از دید والدین است. در مطالعه این ضرورت، ابعاد نظارت والدین بر رفتار بازی فرزندان را نیز مورد مطالعه قرار دادیم. با روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق مقولههای مشترک مربوط به الگوهای نظارت، انواع والدین بر اساس دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی و بازی فرزندان و دیدگاه نسبت به تأثیرات بازیها را شناسایی کردیم. با کمک ادبیات تحقیق و مقولههای استخراج شده رواج هر مقوله را در پیمایشی از 230 پدر و مادر مطالعه کردیم.
مهمترین نتایج تحقیق بیانگر آن است که الگوی نظارت محدودکننده زمانی به دلیل عدم وجود مکانیسمهای دیگر نظارت در ایران، رایجتر است. در مقایسه با دیگر مقولههای مربوط به دیدگاه نسبت به نظام رتبهبندی، مقوله والدین مشتاق کسب آگاهی نسبت به شیوههای نظارت بر رفتار بازی فرزندان رایجتر است. اغلب والدین نسبت به تأثیر بازیها بر فرزندان خود دیدگاه کاملاً منفی دارند. تحلیل رابطه بین دادههای پیمایش نشان میدهد هر چه سن فرزندان کمتر باشد میزان نظارت والدین بر انجام بازیهای ویدئویی فرزندان و اهمیت ایجاد نظام رتبهبندی از نظر آنها افزایش مییابد.
علیرضا دهقان؛ نجیبه محبی؛ محیا برکت
چکیده
ایموجیها و استیکرها بهعنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکههای پیامرسان فوری در میان کاربران این شبکهها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیداکرده است. به نظر میرسد ابراز احساسات از طریق ایموجیها و تصاویر برای کاربران راحتتر از نوشتن کلمه یا متن است. تاکنون پژوهش چندانی در مورد رواج این پدیده و پیامدهای احتمالی آن در فارسی صورت ...
بیشتر
ایموجیها و استیکرها بهعنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکههای پیامرسان فوری در میان کاربران این شبکهها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیداکرده است. به نظر میرسد ابراز احساسات از طریق ایموجیها و تصاویر برای کاربران راحتتر از نوشتن کلمه یا متن است. تاکنون پژوهش چندانی در مورد رواج این پدیده و پیامدهای احتمالی آن در فارسی صورت نگرفته است. نویسندگان این مقاله برای فهم چیستی معانی استیکرهای شبکهپیامرسان فوری نمونههایی از استیکرهای شبکه پیامرسان وایبر رادر سال 1393 شمسی، پیش از محدود شدن وایبر در کشور نشانهشناسی[1] کردند تا معانی پنهان در این اشکال ارتباطی جدید را شناسایی کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که استیکرها سبک زندگی مصرفی را ترویج و جامعهای نمایشی را بازتولید میکنند. این پژوهش که با نشانهشناسی ده مجموعه استیکر از شبکه پیامرسان وایبر انجام شد، نشان داد که اقلیتی کوچک و عمدتاً سفیدپوست، جوان و خوشگذران در موقعیتهایی مانند خرید و مسافرت در حال گذران وقت هستند. محوریترین پیام استیکرها «خوشباشی» ارزیابی شد و این که در این تصاویر توجهی به حوادث جدی دنیای واقعی نشده است. [1]- لازم به ذکر است هر نمونه، خود شامل حدود سی تصویر است. پس ده نمونه در حقیقت شامل 300 تصویر متفاوت است.